KAŽDODENNÝ ŽIVOT
Malé triky pre veľkú kondíciu manželstva

Zuzana Árvayová, lektorka a poradkyňa

Denisa Zlevská, psychologička a zakladateľka projektu Vzťahovo

20. Január 2019

Sme na začiatku nového roka, kedy si mnohí dávajú predsavzatia rôzneho typu: schudnúť na vytúženú váhu, začať sa starať o svoje zdravie, prestať nadmerne používať technológie či tráviť viac času s partnerom, rodinou.
Keď sme už pri tom – akú výzvu ste predostreli tento rok sebe? A akú vášmu manželstvu? Jedno predsavzatie aj s receptom ako ho dosiahnuť prinášame ako ponuku aj my: Zlepšenie „kondície manželstva“.
Keď výdaj prevyšuje príjem
Život v manželstve prináša so sebou každodenný program – pracovné povinnosti, starostlivosť o deti, domácnosť, riešenie všakovakých problémov, situácií. Pracovné vyťaženie je mnohokrát vysoké a naše telá i duše vyčerpáva. Úlohy a povinnosti hltajú našu energiu. Následkom je únava, zameranie pozornosti na chyby vlastné aj partnerove, oslabená všímavosť voči tomu, čo nás teší a zameranie na problém, apatia voči objavujúcej sa bolesti, problémy so spánkom, depresia či psychosomatické ťažkosti, strata chuti na sex. Zo vzťahu sa vytráca úsmev, láska, milé slovo, pochvala.
Mnohí idú „na plný plyn“ deň čo deň a z rýchleho života sa stáva akýsi ničiaci stereotyp. Zámer svojho štýlu života majú síce dobrý, no forma im akosi uniká.
Pozor na stereotypy
Možno sa pýtate, čo je zlé na tom, ak chceme dostatočne zabezpečiť rodinu, mať v poriadku domácnosť či hodnotne prispievať k fungovaniu rodiny. Nič na tom nie je zlé dovtedy, kým sme „za kormidlom života“ my sami a vedome ho riadime. Mnohí však idú „na plný plyn“ deň čo deň a z rýchleho života sa stáva akýsi ničiaci stereotyp. Zámer svojho štýlu života majú síce dobrý, no forma im akosi uniká. Problém nastáva, ak nedokážu „vypnúť“, spomaliť. Takýto spôsob fungovania potom začne vzťah nahlodávať, odčerpávať z neho energiu i radosť.
Výzvou je dosiahnuť rovnováhu medzi výdajom a príjmom energie
Potrebujeme pravidelne čerpať energiu do nasledujúcich dní. Vedieť ako sa postarať o to, aby naše vybité baterky na konci dňa či týždňa, boli opäť dobité. Táto potreba osobnej regenerácie by mala byť rovnako dôležitá v našom programe ako akákoľvek iná povinnosť či požiadavka okolia.
Je to ako s glycerínom, ktorý ochráni drevené povrchy pred nadmerným usádzaním prachu. Stačí do vody pridať niekoľko kvapiek glycerínu, umyť podlahu či pretrieť nábytok a je hotovo. Už asi viete kam mierim.
Aké kvapky by bolo fajn pridať do vášho manželstva, aby ho chránili pred denným pracovným vypätím a inými nástrahami? Ako zabezpečiť, aby do vzťahu pritekala energia, radosť, láska, aby vzťah bol živý, nie unavený, strnulý?
Potreba osobnej regenerácie by mala byť rovnako dôležitá v našom programe ako akákoľvek iná povinnosť či požiadavka okolia.
Začnime od starostlivosti o seba
Starostlivosť o seba samého má veľký vplyv na spokojnosť vo vzťahu. Znie to možno zvláštne, no dáva to logiku. Ak totiž žijeme na pokraji svojich telesných či fyzických síl, nemáme čím prispieť do vzťahu, čím ho obohatiť. To sa odráža na nálade i spôsobe komunikácii, množstve konfliktov, na ktoré nemáme dosť trpezlivosti a nápaditosti nájsť funkčné riešenia.
Vybiť napätie pohybom je najefektívnejší manažment emócií
Pohyb je skvelý pomocník. Dávno to preukazujú štúdie, ktoré skúmali to, ako sa ľudia po cvičení cítia. Za skvelú náladu môžu endorfíny, hormóny šťastia, ktoré sa pri pohybe vyplavujú. Už 20 minút každodennej pohybovej aktivity zlepšuje náladu, znižuje úzkosť a samozrejme prispieva aj k telesnému zdraviu.
Vyberte si pohyb, čo vás baví, nepodľahnite módnym trendom. Nájdite také aktivity, ktoré vyhovujú vašim potrebám. Nie je nič lepšie, ako „vybiť napätie“ pohybom a znova ožiť. Stresové hormóny sa totiž z tela metabolizujú pohybom. Pohyb odbúrava stres, relaxuje myseľ, aktivizuje a posilňuje naše svaly.
Posilňovať telo pohybom je cesta k tomu, aby sme sa lepšie cítili sami so sebou i vo vzťahu. Ak sa s partnerom dokážeme zladiť v spoločných pohybových aktivitách (spoločný šport, prechádzka), zvyšujeme šancu na regeneráciu vlastného tela i partnerského vzťahu.
Zdravé stravovanie – alebo – láska ide cez žalúdok
Asi poznáte pocit, keď po „dobrom a výdatnom“ obede nemáte chuť na nič a nastane náhly pokles energie. Jediné po čom vtedy túžite je gauč a spánok. Deje sa to preto, lebo naše telo nie je spokojné s tým, čo sme zjedli. Možno ste naopak zažili pocit, keď vám jedlo dodalo energiu, bolo pre vás ľahko stráviteľné a pritom vás zasýtilo.
Odborníci na zdravú výživu odporúčajú, aby strava bola vyvážená a pestrá, plná vitamínov a živín. Treba jesť striedmo, radšej menej a častejšie. Našu energiu totiž priamo ovplyvňuje naše stravovanie. Ono má dokonca vplyv aj na sexuálnu túžbu, emocionálne prežívanie alebo vitalitu mozgovej činnosti.
Na zlepšenie pamäti a koncentrácie je vhodné konzumovať tekvicové semienka, ktoré sú bohato zásobené zinkom, kognitívne funkcie pomôže zlepšiť brokolica, pretože disponuje množstvom vitamínu K. Ak dbáte, aby vaša strava bola bohatá na zdravé tuky, napríklad ryby, avokádo či olivový olej a orechy, posilňujete váš sexuálny život. Prečo? Lebo zdravé mastné kyseliny sa starajú o správnu produkciu testosterónu u mužov a estrogénu u žien. Stravou teda priamo ovplyvňujeme tvorbu hormónov, ktoré sú dôležité pre zdravú sexualitu.
Nezabúdajme aj na dostatočný pitný režim, lebo práve voda je základnou podmienkou na udržanie zdravia i správnej funkcie vnútorných orgánov. Voda nám významne pomáha pri zvládaní záťažových situácií. Zanedbanie pitného režimu máva negatívne dôsledky na zdravie i psychickú kondíciu.
Starostlivosť o seba samého má veľký vplyv na spokojnosť vo vzťahu. Ak žijeme na pokraji svojich telesných či fyzických síl, nemáme čím prispieť do vzťahu, čím ho obohatiť.
Ako to nevzdať v starostlivosti o seba
Urobte spoločné rozhodnutie vniesť do manželstva aktivity na posilnenie svojho tela, aby ste tak mohli posilniť svojho ducha.
Nájdite si spolu s partnerom odpoveď na otázku, prečo má zmysel pre vás oboch i váš vzťah, dopriať si čas na pohyb, dbať na zdravé stravovanie i aktivity dobíjajúce energiu.
Aktivity si reálne naplánujte do kalendára a pristupujte k nim s náležitou dôležitosťou. Nebudú teda hneď prvou vecou, ktorú odsunieme, zrušíme.
Pohovorte si o tom, aké prekážky by vám mohli stáť ceste a nájdite stratégie ako ich prekonáte. Je to azda manažment domácnosti? Pracovné povinnosti? Peniaze? Alebo slabosť dodržiavať návyky?
Komunikujte pravidelne o prínosoch vášho rozhodnutia pre vás oboch. Vzájomne sa podporujte a povzbudzujte. Tešte sa z každého malého kroku. Nenechajte sa odradiť malými neúspechmi a hlavne netlačte na seba. Nedovoľte sebakritike či perfekcionizmu, aby vás oberali o energiu. Nič nemusí byť dokonalé, dôležité je, že sa snažíme.
Pamätajte na to, že zmysluplne stanovené spoločné výzvy a dobrodružstvo ich napĺňania, posilnia vašu sebadôveru a určite sa pozitívne podpíšu na kondícii vášho vzťahu.
Malý tip na prvý krok
Ak doteraz nič nepraktizujete, veľmi dobre padne obyčajná spoločná prechádzka na čerstvom vzduchu. Vyčistí myseľ a stáva sa, že má na svedomí i nápadité riešenia našich problémov. Viete čo je na prechádzke najťažšie? Rozhodnúť sa a skutočne ísť. No po návrate z nej, si už len užívate ten úžasný pocit prílevu životnej energie.
Autorka: Zuzana Árvayová

Autorka: Zuzana Árvayová

 
Som manželka, matka i babka, ktorej ležia na srdci dobré vzťahy v partnerstvách i rodinách. Ich hodnota ma motivuje aj v rámci projektu Vzťahovo, kde prispievam svojimi článkami k témam 7 partnerských zručností. Okrem redakčnej práce som spoluautorkou partnerskej Hry DUET. Pôsobím aj ako lektor v oblasti manželských i rodičovských zručností. Poradensky pôsobím v Centre pre tréning a rozvoj, ktoré stojí za projektom Vzťahovo. Tu sa venujem manželskému, individuálnemu i rodinnému poradenstvu. Vo svojej práci aplikujem na riešenie orientovaný prístup ku klientovi. Viac o mne nájdete tu.
Autorka: Denisa Zlevská

Autorka: Denisa Zlevská

 
Denisa Zlevská je zakladateľkou a koordinátorkou projektu Vzťahovo a partnerskej hry DUET. Ako psychologička a lektorka sa vo svojej praxi dlhodobo venuje témam medziľudských vzťahov v partnerstvách, manželstvách i rodinách. Založila a riadi poradenské Centrum pre tréning a rozvoj, kde poskytuje poradenstvo pre páry i individuálnych klientov. Jej cieľom je pomáhať rozvíjať vnútorný potenciál človeka, umožniť mu realizovať dôležité zmeny a prežívať život naplno v harmónii so sebou i vo vzťahoch.

Zobraziť
Skryť