fbpx
Ako správne reagovať v situácii, keď je dieťa emocionálne zaplavené
RODINA
Ako správne reagovať v situácii, keď je dieťa emocionálne zaplavené
Martina Hanušková
Denisa Zlevská

Denisa Zlevská, psychologička a zakladateľka projektu Vzťahovo

29. november 2022

Existujú štyri hlavné emócie v prežívaní človeka – smútok, hnev, strach, radosť. Každá jedna z nich je dôležitá pre náš správny vývin a dosahovanie zrelosti. Hoci by sme sa radi niektorým emóciám vyhli alebo by sme túžili byť od nich ušetrení – nejde to, sú tu – chceme či nechceme.

Denne prežijeme desiatky emócii. Už my dospelí máme niekedy problém ich uniesť a spracovať. A čo naše deti? Očakávame od nich, aby to „dali“, dokonca (ruku na srdce) často sa hneváme, keď tomu tak nie je. Chceme od nich to, čo sami tak jednoducho a galantne nezvládame.

Motívom môže byť fakt, že emócie sú nákazlivé. Ak naše dieťa prežíva smútok, sme aj my smutní a chceme, aby sa radovalo. Jeho smútok tak spôsobuje nepohodu nielen jemu, ale aj nám. A to prirodzene chceme všetci čo najrýchlejšie harmonizovať.

Ako harmonizovať prežívanie detí bez toho, aby sme sami strácali pôdu pod nohami?

V prvom rade premeňme postoj k emóciám ako takým. Prijmime, že sú tu, budú tu a patria do života. Toto nám mnoho uľahčí. Ak ich budeme brať ako súčasť, potom ich nemusíme „prehliadať“, „rýchlo upratovať“, potláčať a ktovie čo ešte. Vtedy budeme našim deťom v ich prežívaní oporou a pomôžeme im zvládať ich emócie.

Hoci by sme sa radi niektorým emóciám vyhli alebo by sme túžili byť od nich ušetrení – nejde to, sú tu – chceme či nechceme.
Čo sa deje s deťmi, keď prežívajú emocionálne náročnú situáciu?
Vtedy preberajú kontrolu nad ich prežívaním a správaním najstaršie časti mozgu, ktoré fungujú na princípe „utekaj alebo zaútoč“. V týchto momentoch ich emócie plne ovládajú a nie sú schopné počúvať žiaden logický argument či nájsť rozumné riešenie. Potrebujú sa buď brániť, a často hocijakými spôsobmi, alebo utiecť preč a schovať sa pred realitou bez ohľadu na dôsledky. Táto reakcia nie je príjemná, uznávam, no je prirodzená a ľudská.

Keď naše deti prežívajú akúkoľvek intenzívnu emóciu, nemá zmysel im niečo vysvetľovať alebo sa s nimi hádať či presviedčať ich. Racionálne uvažovanie je totiž vtedy akoby “vypnuté”. Dieťa v emócii nemá prístup k racionálnym častiam mozgu a má pocit, že v tej emócii zotrvá večne. Nedokáže prijímať nové informácie, pretože všetku svoju energiu sústreďuje na spracovanie aktuálnej intenzívnej emócie.

Uvedomenie si toho, že dieťa je zaplavené emóciami a nie je schopné racionálne premýšľať, veľmi pomáha vyberať prvé reakcie voči nemu. Tlak na „racio“, poukazovanie na chybu, hľadanie vinníka, vysvetľovanie, presviedčanie, hľadanie riešenia či ponúkanie – hoci aj dobrých – rád, žiaľ nefunguje. Dokonca môžu byť zraňujúce, nakoľko prehlbujú zaplavenie aktuálnym pocitom, ku ktorému pridávajú pocit nepochopenia a opustenosti prameniace z vašej neadekvátnej reakcie.

Keď deti prežívajú akúkoľvek intenzívnu emóciu, nemá zmysel im niečo vysvetľovať alebo sa s nimi hádať či presviedčať ich. Racionálne uvažovanie je totiž vtedy akoby “vypnuté”.
Čo urobiť ako prvé?

Predskokanom odpovede na uvedenú otázku je apel na vlastné upokojenie. Len pokojný rodič môže pomôcť vytvoriť pokoj v emocionálne náročnej situácii dieťaťa. Spomeňte si na „nákazlivosť“ emócií, o ktorej sme písali vyššie.

Napokon potrebujeme pomôcť dieťaťu “stabilizovať” jeho prežívanie, respektíve mu potrebujeme pomôcť “vrátiť do reality” či “znovunadobudnúť pôdu pod nohami”. To môžeme efektívne (bez poškodenia nášho vzťahu) urobiť jedine tým spôsobom, že voči nemu prejavíme súcit, pochopenie prežívania i “dovolenie” prežívať to, čo prežíva.

Následne s pokojom začnime verbálne opisovať to, čo vidíme, ako sa cíti a čo prežíva. Dajte bokom dobré rady či riešenia, ešte neprišiel na ne ten správny čas. Namiesto zisťujúcich otázok: „Čo sa ti stalo? Alebo „Prečo si…?“, skúste vyjadrenia ako: „Rozumieme, že je to pre teba náročné.“ Alebo: „To je v poriadku, spolu to zvládneme.“ Súcit a empatia v týchto situáciách robia veru divy, vyskúšajte. Niektoré deti sú prístupné na dotyk či objatie, iné potrebujú súkromie a čas.

Emocionálne prepojenie s dieťaťom je základom bezpečia, ktoré potrebujeme na to, aby sa nám „vypol alarm“ zapnutý dôsledkom zaplavujúcich emócií. Iba alarm v pozícii „off“ je cestou k tomu, aby sa aktivizovali tie centrá mozgu, ktoré sú schopné racionálne uvažovať či tvoriť.

Ako správne reagovať v situácii, keď je dieťa emocionálne zaplavené
Ako otvoriť tému emocionality v rodine?

Skvelou prevenciou, ktorá vám pomôže zvládať emocionálne náročné situácie, je otváranie témy emócií vtedy, keď nie sú prítomné. Ako sa hovorí: „Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“, resp. ľahšie. Takáto prevencia by mala obsahovať nácvik pomenúvania emócií v rodine, učenie sa prejaveniu empatie a súcitu, ale aj tréning prejavenia emócií „primeraným“ spôsobom, hľadanie nástrojov podpory, nácvik relaxačných techník či techník dýchania a uvoľnenia.

Jedným z takýchto tréningov je aj naša rozprávková adventná výzva, ktorá vás prevedie štyrmi základnými emóciami: smútok, hnev, strach a radosť. Pomocou príbehov otvoríte vo vašej rodine tému emocionality, spoznáte sa a nájdete spôsoby, ako ich zvládnuť.

Kúpiť kalendár Rodinný kRok
Autorka: Sára Reháková

Autorka: Sára Reháková

Počas strednej školy absolvovala štúdium vo Francúzsku, kde sa primárne venovala literatúre, filozofii a jazykom. Dva roky strávila v Kolégiu Antona Neuwirtha, kde prehlbovala svoje poznanie o morálke, politike a umení a popri tom začala štúdium psychológie, ktoré sa navzájom dopĺňali. Aktuálne naďalej študuje psychológiu, pretože chce sprevádzať ľudí a pomáhať im v životných ťažkostiach. Jej vášnou je divadlo, literatúra a umenie, kde hľadá krásu a niekedy aj samu seba. Sára je veľmi spoločenská a rada trávi čas v kruhu rodiny a priateľov. Má radosť zo života a túži ju nosiť aj ostatným.
Autorka: Denisa Zlevská

Autorka: Denisa Zlevská

Denisa Zlevská je zakladateľkou a koordinátorkou projektu Vzťahovo a partnerskej hry DUET. Ako psychologička a lektorka sa vo svojej praxi dlhodobo venuje témam medziľudských vzťahov v partnerstvách, manželstvách i rodinách. Založila a riadi poradenské Centrum pre tréning a rozvoj, kde poskytuje poradenstvo pre páry i individuálnych klientov. Jej cieľom je pomáhať rozvíjať vnútorný potenciál človeka, umožniť mu realizovať dôležité zmeny a prežívať život naplno v harmónii so sebou i vo vzťahoch.