ZVLÁDANIE STRESU
Ako ustáť ťažké časy

Martina Hanušková, psychologička

Denisa Zlevská, psychologička a zakladateľka projektu Vzťahovo

4. September 2019

Život je nepredvídateľný. Ako sa hovorí: „Človek mieni, pán Boh mení.“ V tomto duchu nám život hádže do cesty množstvo krásnych vecí, ale aj množstvo prekážok, často náročných, akoby nad naše sily. Kým z tých krásnych sa dokážeme tešiť, prijať prekážky a naučiť sa ich zvládať chce veľa odvahy a sily.

Existuje nespočetne veľa období, ktoré preskúšajú silu človeka aj partnerského vzťahu – prechádzane zmenou v práci, pokúšame sa o dieťatko či zápasíme s neplodnosťou, zotavujeme z nevery, bojujeme s ťažkou chorobou alebo sa usilujeme dostať z finančných „suchôt“. Azda každý pár by mohol rozprávať svoje príbehy, ktoré formovali ich vzťah.

Dobré správy sa vtedy zdajú tak vzdialené, že pred sebou často vidíme len nekonečnú bolesť, obavy a vlastné zlyhanie. Ani si nestihneme uvedomiť, ako rýchlo tieto náročné emócie presiaknu až do vzťahu. Nemusia ho dokonca ani bytostne dotýkať, stačí, že ovplyvnia jedného z partnerov. V zdravom partnerstve sú partneri spojené nádoby, kde sa radosť násobí a bolesť delí na polovicu.

Ak dokážeme zabojovať jeden za druhého, potvrdíme to, čo sme si sľúbili – podporu a lásku v dobrom aj zlom.

Zrazu sme zahĺbení do seba alebo vyhľadávame oporu tých, ktorí nám zdanlivo rozumejú lepšie. Komunikácia vo vzťahu viazne, o sexe ani nehovoriac. Práve tieto dve veci – tak dôležité zdroje na zvládanie ťažkých chvíľ – majú vtedy nízku prioritu. Namiesto toho sa vzájomne viníme, vyčítame si maličkosti, vnímame nedostatočnú participáciu či angažovanosť na riešení situácie a každým dňom sa od seba vzďaľujeme viac a viac. Emocionálne aj fyzicky.

Ťažké obdobie môže vzťah posilniť

Našťastie, ocitnúť sa v náročnej životnej situácii nemusí znamenať „koniec našej lásky“. Aj keď mnohé udalosti ovplyvniť nevieme, existuje spôsob, ako udržať to, čo sme tak dlho budovali a na čom nám záleží. Partnerský vzťah. Ak dokážeme zabojovať jeden za druhého, potvrdíme to, čo sme si sľúbili – podporu a lásku v dobrom aj zlom. Ako efektívne ochrániť vzťah pred negatívnym dopadom emócií a udržať lásku živú?

1. Udržujte vzájomné spojenie každý jeden deň

Pre zvládnutie súboja s akoukoľvek výzvou potrebujeme partnera – spojenca. Prežívanie vzájomného spojenia potrebuje spoločný čas. Počas ťažkých chvíľ si môžete sadnúť k obľúbenej knihe, čaju, alebo filmu s pukancami a byť akýmkoľvek spôsobom blízki (držať sa za ruky, pritúliť alebo sa opýtať sa na prežívanie dňa toho druhého, mlčať spolu, načúvať si bez nutnosti riešiť, pomáhať). Môžete si zahrať obľúbenú hru, alebo siahnuť po hádankách partnerskej hry DUET. Budete sa tak cítiť menej osamelí a možno pocítite nádej, že raz bude naozaj lepšie. Vyjadríte si tak to dôležité: „Nie si sám“. Aj počas tých dní, keď sa na to necítite, urobte rozhodnutie zblížiť sa s partnerom, aj keď len na 5 minút. Čo to s vami urobí s sami uvidíte, pocítite! Pieseň určite napovie mnoho…

Pre zvládnutie súboja s akoukoľvek výzvou potrebujeme partnera – spojenca.

2. Naučte sa vyjadriť svoje potreby

Naberte odvahu povedať svojej polovičke: „Dnešok je pre mňa veľmi náročný, potrebujem _____ (pomoc, priestor, objatie, aby si sa postaral o večeru a pod.)“. Váš partner nedokáže čítať myšlienky, najmä v náročnom období, keď sám pravdepodobne prežíva silné emócie. Keď sú doma emócie vyhrotené a nenájdeme si čas na spoločný rozhovor o tom, čo obaja partneri potrebujú, odpojenie a odcudzenie partnerov sa môže veľmi rýchlo prihlásiť o slovo.

3. Doprajte jeden druhému priestor

Snažte sa každý deň nechať si priestor aj pre smútenie, hnev, pociťovanie strachu či neistoty, sklamania. Prežívať všetky tieto emócie je úplne normálne, pokiaľ nad nami nezačnú „vládnuť“ non-stop. Nemusíte sa teda neustále snažiť „napraviť“ partnerove zlé nálady. Kráčajte bok po boku a ponúknime radšej rameno, na ktorom sa dá vyplakať a posťažovať, kým naša polovička nájde silu myslieť pozitívne. Koniec koncov, môže to byť to, čo by ste si aj vy priali od vašej polovičky, keď vám nie je dobre (a ak nie, spomeňte si na bod č.2).

Nemusíte sa teda neustále snažiť „napraviť“ partnerove zlé nálady. Kráčajte bok po boku a ponúknime radšej rameno, na ktorom sa dá vyplakať a posťažovať, kým naša polovička nájde silu myslieť pozitívne.

4. Nevzdávajte sa

Nevzdávajte to vo vzťahu k sebe ani jeden k druhému. Vyzdvihujte akékoľvek malé spoločné pozitívne chvíle, úspechy, kroky vpred. Pripomínajte si, že deň za dňom, krok za krokom, to spoločne prekonáte – ako koniec koncov už mnoho vecí. Nádej existuje a zmena zaručene prichádza ruka v ruke s vašou aktivitou.

5. Zmierte sa a odpusťte si

Ťažké obdobia a chvíle sú často spojené aj s našimi zlými náladami, nervozitou, konfliktami. Odpustenie a zmiernenie často prináša do týchto situácií úľavu pre obe strany. Majme preto pokoru jeden voči druhému a požiadajme o odpustenie. Buďme navzájom veľkorysí, uvedomme si, že nik nie je dokonalý a neomylný. V tejto optike darujme odpustenie tomu, kto oň žiada. Odpustenie a zmierenie sa však nikdy neudeje v nepriateľskej atmosfére a bez vzájomného spojenia. Vyžadujú čas, trpezlivosť a najmä prekonanie sa. Kruh sa uzatvára a vedie nás opäť k bodu č.1.

Ak s partnerom práve prechádzate životnými výzvami, vedzte, že v tom nie ste sami! Prinášame trochu inšpirácie od párov, ktoré nám prezradili, ako sa im vo dvojici darí zvládať ťažké chvíle.

„Mne pomáha to, že ak máme ťažšie obdobie, viem, že chcem s partnerkou zostať. Pretože ju ľúbim a viem, aké má vlastnosti, ktoré sú podľa mňa jedinečné. To mi pomáha chcieť sa cez to dostať. A keďže sa chcem stále cítiť príjemne a spokojne v našom vzťahu, chcem daný problém vyriešiť čo najskôr.“

„S partnerom dbáme na to, aby sme sa, aj popri dieťati´, dokázali sami porozprávať, zasmiať sa a riešiť problémy. Každý večer spolu preberáme rôzne témy. Nakoľko máme veľmi otvorený vzťah, veľa problémov prediskutujeme dopredu a spoločne nimi „preplávame“. Ak niečo nastane neočakávane, nebojíme sa jeden druhému povedať pravdu. U nás platí jednoduché: „Viac hláv, viac rozumu“, tak sa spolu cez ťažké chvíle dostaneme rýchlejšie.“

„My sme nikdy inak, ako že – potiahneme spolu – ani neuvažovali. Všetko sme robili pre rodinu – pre ochranu detí. To je cieľ a všetko sme tomu podriadili. A práve ťažké chvíle sa znášajú ľahšie, keď je istota, že je niekto tam, kde to potrebujem. Ak potrebujem postrčiť, poradiť, pofúkať, pohladkať nehľadám, viem že tam je… Asi sme na dosť rovnakej vlne, na veľa vecí máme rovnaký názor (aj keď to niekedy tak vlastne ani nevyzerá). A kde sa vlny nestretnú, tam musí vzťah zniesť kompromis.“

„Čo nám pomáha zvládnuť tie najťažšie chvíle? To, že v nich nie sme sami, že sme tu jeden pre druhého, môžeme si navzájom to trápenie zdieľať, rozprávať o ňom a keď zistíme, že aj pre toho druhého je to ťažké – že v tom nie som sám/sama. Trápenie sa síce nezmenší, ale myšlienka, že aj partner to tak cíti a predsa s tým žije, nám pomáha ľahšie prežiť.“

„Mne pomáha, že viem, že partner stojí pri mne a čokoľvek cítim, nezhadzuje ma, nesúdi, ale rešpektuje a povzbudzuje. To isté sa snažím robiť ja. Dokážeme tak jeden druhého raz ťahať a raz sa nechať potiahnuť. Viem, že kedykoľvek to budeme potrebovať, sme tam pre seba. Je to priorita.“

„Najťažšie časy sa nám darí zvládnuť pozitívnym myslením. Uvedomením si spoločne, že ťažké časy sú len fáza, ktorá sa prekoná, aby sme si tie krásne časy vážili ešte viac.“

Hádaj, čo tvojmu partnerovi pomáha zvládať aj tie najťažšie chvíle?

Zdroje:

COLLINS, A. 2019. How to Stay in Love During Hard Times, dostupné na: How to Stay in Love During Hard Times

Autorka: Martina Hanušková

Autorka: Martina Hanušková

 
Martina Hanušková Je psychologička venujúca sa problematike výchovy a vzdelávania detí a adolescentov. Zaujíma sa tiež o oblasť medziľudských, najmä partnerských vzťahov a rodiny, ktoré tvoria pevný základ potrebný pre efektívne zvládanie a prekonávanie životných výziev. Momentálne sa vzdeláva v dlhodobom výcvikovom programe v adlerovskom poradenstve. Relaxuje v prírode a pri joge. V projekte Vzťahovo pôsobí ako externá redaktorka.

Autorka: Denisa Zlevská

Autorka: Denisa Zlevská

 
Denisa Zlevská je zakladateľkou a koordinátorkou projektu Vzťahovo a partnerskej hry DUET. Ako psychologička a lektorka sa vo svojej praxi dlhodobo venuje témam medziľudských vzťahov v partnerstvách, manželstvách i rodinách. Založila a riadi poradenské Centrum pre tréning a rozvoj, kde poskytuje poradenstvo pre páry i individuálnych klientov. Jej cieľom je pomáhať rozvíjať vnútorný potenciál človeka, umožniť mu realizovať dôležité zmeny a prežívať život naplno v harmónii so sebou i vo vzťahoch.

Zobraziť
Skryť